Olika bud - vad ska man tro?

Idag var jag på diabeteskliniken igen och träffade diabetesläkaren (förra veckan var det bara en sköterska). Och medan sköterskan sa att jag inte hade graviditetsdiabetes utan bara låg på gränsen, sa läkaren att det råder ingen tvekan om att jag har graviditetsdisbetes utan att jag låg på gränsen för att den måste behandlas!! Men efter veckan av stickande i fingret och skrivande i min lilla bok, tyckte han det ser bra ut och att det räcker för tillfället med de kostomlägg jag har gjort. Jag måste dock fortsätta sticka mig i fingret 7 gånger om dagen varannan dag resten av graviditeten för att hålla koll på att det sköter sig.

Han försäkrade att det inte är någon allvarlig graviditetskomplikation, och att det är mycket liten risk att Maximilian blir onormalt stor eftersom jag håller koll på mitt blodsocker nu. Det är i vilket fall inte skadligt för bebisen, utan beror i så fall på att han får för mycket kalorier om mitt blodsocker ligger för högt. Jag frågade om den ökade risken för havandeskapsförgiftning, men han sa att det var statistisk så få procent ökad risk att man lika gärna kunde få det utan grav.diabetes.

Däremot är risken betydligt större att jag utvecklar typ 2 diabetes senare i livet och bör hålla mig till en bra diet även efter graviditeten. Han sa att jag har fått grav.diabetes betyder att jag har anlag som nu har avslöjat sig själva. Graviditets diabetesen orsakar inte en ökad risk utan visar att jag har den ökade risken redan, så på ett sätt är det ju bra att man vet om det och kan förebygga och kontrollera sig med jämna mellanrum i framtiden.

Varför blir man så sugen på ett glas pepsi av att bara prata om detta?? ;)

0 kommentarer: