Att uppfostra barn i stan istället för idylliska villaområdet

Jag funderar lite på hur andra föräldrar gör och känner angående att uppfostra sina barn i lägenhet i stan. Själv är jag uppvuxen i en villa på 70 talet där man själv gick och ringde på dörren och frågade om kompisen kunde komma ut och man cyklade runt i området och täljde pinnar med morakniv och lekte utomhus till solen gick ner. Jag kände ingen förutom farmor och farfar som bodde i lägenhet.
Samhället har onekligen förändrats och idag är jag tvåbarnsmamma och bosatt mitt i stan. Mitt dåliga mammasamvete säger mig att det bästa för barnen vore villaområdesidyllen, men samtidigt är det inte något som rent praktiskt och ekonomiskt skulle funka för oss. Hur gör man då för att barnen ska få en så bra social och stimulerande uppväxt som möjligt i stan? Är det bara att boka in lekland- och badhusbesök varje helg som gäller? Var hittar man kompisar om man som förälder inte känner någon som har barn i samma ålder?

Får återkomma när jag funnit lite svar.

0 kommentarer: