Impulsshopping i ottan

Att vara uppe med tuppen kan vara farligt för plånboken ;-) . Jag spenderade morgonen på adlibris.com och köpte mig en bok "Feng Shui för svenska hem" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151841606).

Feng Shui är en 5000år gammal kinesisk filosofi om hur man ska utforma och inreda sitt hem för att få bästa möjliga "chi-flöde". Chi är, fritt översatt, energi och det handlar om att få ett harmoniskt och balanserat energiflöde genom hemmet för att bland annat avhjälpa stress och skapa en må bra-känsla. Det kan låta som hokus pokus men det är faktiskt ganska logiskt, att hur man inreder sitt hem i allt från möbelplacering till färgval ju påverkar hur man mår och trivs. Ställer man soffan fel kan det bli en instängd känsla, väljer man fel tapet kan hallen kännas rörig och stressande och i vårt nya hus har jag ett praktexempel på dåligt chi-flöde: Sovrummet!


Sovrummet ligger mitt emellan hallen och tvättstugan, som även är grovingång (dörren som syns på bilden). I sovrummet ligger samma golv som är genomgående från köket och hallen, och dörren mot hallen ligger direkt mitt emot dörren till tvättstugan. Tillsammans skapar detta känslan att sovrummet är en förlängning av hallen och bara en genomfartsled till tvättstugan. Att det står en säng där också känns mest förvånande. På Feng Shui-språk heter det att chin rusar från hallen till tvättstugan snarare än flödar harmoniskt. På ren svenska kan man säga att hela rummet känns stressande och dåligt planerat.

Vad kan man då göra åt detta? Ja det är ju det jag hoppas min nya bok ska hjälpa mig med. Spontant känns det nödvändigt att byta golv. Att t ex lägga ekparkett i sovrummet, som kontrast mot klinker-look-a-like pergogolvet i hallen, för att skapa känslan av att det faktiskt är ett eget rum och inte bara en förlängning av hallen in till tvättstugan. Så som rummet är utformat går det inte att placera sängen på så många olika sätt, men på något vis måste man bryta av rakstreckan mellan dörrarna. Förhoppningen är att komma på ett sätt som i alla fall inte kräver rivning av väggar och total ombyggnad.

0 kommentarer: