Rätten att vara sjuk

http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200905/ensamforaldrar-far-forandr/index.xml

Jag läste imorse om ett nytt förslag från regeringen där ensamstående (med ensam vårdnad) som själva blir sjuka ska kunna låta t ex en släkting vara hemma och ta hand om barnet/barnen och få ersättning från försäkringskassan.
Jag blir så glad ända in i själen av sånt här. Även om jag inte är ensamstående längre och detta förhoppningsvis aldrig kommer att gälla mig igen, så känner jag ändå stark sympati för alla ensamstående och alla sätt som kan underlätta för dem.
Jag minns själv när det bara var jag och Ciaran och jag en gång blev så sjuk att jag inte kunde ta mig ur sängen. Rörde jag mig så kräktes jag och att stiga upp och köra Ciaran till dagis var inte ens att tänka på och pga smittorisk hade det nog varit en dålig idé i vilket fall. Som tur var kom min pappa till undsättning och tog med sig Ciaran så att jag kunde sova. Han tog med sig honom till jobbet en sväng, där Ciaran fick åka grävmaskin, och sedan tog han ledigt på eftermiddagen. Just den ledigheten hade han alltså kunnat få ersättning för om detta förslag hade gällt då.
Varför har ingen tänkt på detta tidigare?

0 kommentarer: