EU-val

I går var det EU-val. Enligt TV4 Nyhetsmorgon i lördags så har det undgått 20% av väljarna, att det var val överhuvudtaget. Själv frångick jag min personliga princip och övertygelse att alltid uttnyttja min demokratiska rättighet och röstade inte. Inte för att jag inte ville, men för att jag inte hade en susning om vem eller vad jag skulle rösta på. Sämre val-kampanjer får man leta efter. Inte en enda kandidat har lyckats nå mig med något som helst budskap. KD t ex har kört en TV-reklam med en ung tjej som vill till EU för att ändra införselkvoterna av alkohol. Jag måste säga att jag inte riktigt känner att denna fråga är topp prio för mig på EU-nivå. Samma sak med "tråkiga" Marit Paulson, som i sin reklam pratade om att vi ska anta Euron som valuta snarast möjligt - men är detta verkligen en fråga för EU-parlamentet? Är inte det något vi beslutar på nationell riksdagsnivå och sedan tar till EU? Socialdemokraterna hade också en luddig reklam där de lovade att skapa "gröna jobb". Centern hade nog bäst TV reklam, men utan något konkret budskap.

Så jag drog på det in i det sista i hopp om att något skulle träffa mig och engagera mig och till slut blev det att jag inte ides dra mitt strå till den demokratiska stacken och ge mig iväg och rösta, så min röst ran ut i sanden kan man säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skäms! Du som är en sån uppsökande journalist borde väl själv ha kunnat söka upp vem som stod för det du tycker är viktigt! Det hade kanske räckt med att göra DN´s EU-val test? Nu har du fem år på dig att tänka på saken till nästa gång och fram till dess har du ingen rätt att klaga. /Storasyster

Rebecca sa...

Haha! Ja jag får skämmas i 5 år