Vänsterprassel

Har ni sett Citibanks reklam på TV, där de säger att man inte ska byta bank utan skaffa en till? Citibank är säkert bra, men jag är emot all form av vänstarprassel så jag är i färd med att byta bank helt och hållet. Nu blir det ju alltså inte Citibank men jag måste säga att som i reklamen känns det faktiskt lite illojalt och känsligt. Jag har ju haft min gamla bank i hundra år, eller ja, i hela mitt liv i alla fall. Jag är lite löjligt fäst vid mitt gamla lönekontonummer, som jag kan rabbla utantill lika enkelt som mitt personnummer. Jag vet precis hur internetbanken fungerar på gamla banken, medan nya bankens internetbank ser helt annorlunda och då automatiskt också krånglig ut.

Men, så är det. Det är dags att samla lite vuxenpoäng och göra ett medvetet och ekonomiskt val av bank istället för att köra i gamla hjulspår bara för att det var där man tömde sin spargris på 70-talet. Jag har redan en jättebra och trevlig bankkontakt på nya banken, som jag faktiskt aldrig hade på gamla banken trots min 33 år långa lojalitet. Nya banken kommer bli jättebra när jag bara lärt mig internetbanken och kan rabbla det nya kontonumret utantill.

0 kommentarer: