Vi lever verkligen i en datorstyrd värld

När jag var på IKEA idag fick jag för mig att jag skulle skaffa mig ett IKEA Family kort. De hade små stationer med datorer som guidade en genom registreringen. Jag fick börja med att fylla i förnamn, efternamn och emailadress. Jag knappade in mitt namn och min enda emailadress och *pling plong* kom det upp ett meddelande att jag redan hade använt denna adress på IKEAs hemsida och frågade mig om lösenordet. Jag har ingen aning om vad jag har för lösenord på IKEAs hemsida. Enda gången jag har behövt knappa in min email där var när vi renoverade köket för ett år sedan och jag använde deras köksdesignprogram och sparade köksplanen online så att jag kunde ladda ner den när jag stod i butiken.

Hur jag än försökte kunde jag inte komma förbi email frågan utan fick bara svaret att emailadressen redan fanns i systemet och jag fick välja en annan. Att ignorera frågan funkade inte, inte heller att bara skriva några påhittade tecken utan jag fick registrera mig med 'intemin@email.se'.

Så inte nog med att man i dagens samhälle uppenbarligen MÅSTE ha en email adress, man måste visst ha fler än en! För har du redan använt den första så är den förbrukad. Konstigt att formuläret inte reagerade likadant på min gatuadress - jag har ju använt den förr också.

0 kommentarer: