Helt otroligt!

Om någon minns så skrev jag ett inlägg i augusti om en 2 åring som blivit lämnad ensam i en lekpark här i Malmö, när dagisgruppen gick tillbaka till förskolan. (http://rebeccasmammablogg.blogspot.com/2008/08/man-blir-ju-mrkrdd-fr-mindre.html)

Nu har det visst hänt igen! (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547932.ab) En flicka glömdes kvar ute på gården på ett dagis i Laholm, och hittades avsvimmad(!) en halvtimme senare. Vad är det som händer? Hur är detta överhuvudtaget möjligt? Ska man behöva vara orolig för sånt här när man lämnar sina knattar på dagis? Är dagispersonalen så underbemannad och utarbetad att de inte kan hålla reda på barngrupperna? Varför räknar de inte barnen? Hinner de inte? Eller är det slarv? Jag är nog lite chockad över hela tanken tror jag.

När jag kom och skulle hämta Ciaran på dagis en dag för ca ett halvår sedan, så satt han vid ett bord och ritade. Så fort han såg mig började han stortjuta. Jag frågade vad som var på tok och han bölade "-Jag sitter i en bebisstol!". Ja, min 4 åring satt fastspänd i en bebisstol. En ensam fröken stack ut huvudet från toaletten och förklarade att han satt där för att han varit lite stökig och eftersom hon var tvungen att byta blöja på ett annat barn hade hon inte velat lämna honom 'lös' utan uppsikt. För då kunde han skada sig eller något av de andra barnen. Ja vad säger man? Jag blev stum, fann mig inte alls just då och gick hem och blev arg.

På ett sätt tycker man ju synd om personalen som står där i kaoset och inte vet hur hon ska lösa situationen på ett smidigare sätt, men samtidigt kokar man över tanken att man först står flera månader i kö för en dagisplats och sedan betalar 1260kr + en massa skatt för barnomsorg och det är detta man får! Utarbetad, underbemannad personal och bortglömda, avsvimmade, fastspända barn på dagis som håller stängt i flera månader för sanering efter att avloppsvatten översvämmat vilorummet. (http://sydsvenskan.se/malmo/article323719.ece)

Man vill ju bara gömma sig ... eller gömma sina barn i alla fall :(

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka detta till en tidnings insändarsida! Borde publiceras.
kram Mamma

Carola sa...

Jag håller med "mamma" Och vi måste komma till insikt, varför det är som det är här, i vårt samhälle! Är där för lite dagispersonal per barn? Trivs personalen i lagen dem arbetar i? Trivs personalen på sitt arbete? Om inte, varför i så fall?

Anonym sa...

Jag tror de hade varit nyttigt för färldrar/politiker och alla andra att prova på att arbeta en vecka eller två som personal på en förskola. Jag älskar mitt jobb och alla underbara barn, men ibland blir man bara så trött. Nedskärning efter nedskärning. För många inskrivana barn, för lite personal, oanpassade lokaler, ingen fortbildning, ingen vikariepool. Ditt expempel speglar verkligheten. Jag jobbar själv på en småbarnsavd. 16 st 1-3 år. På eftermiddagarna har vi mellan 9-15 barn på 2 personal. Sen när den ena går på rast så blir den andre ensam. Då ska man se till de barn som sover (inne + ute i vagnar) underhålla de som är vakna. Om sen telefonen ringer, någon blir hämtad, någon måste gå på toa eller någon vaknar så blir det KAOS! JAG SER FRAM EMOT DEN DAGEN NÄR BARNOMSORGEN PRIORITERAS OCH DET ANSES SOM EN VIKTIGT OCH STATUSARBETE ATT JOBBA MED BARN (VÅR FRAMTID..) / Den stolta barnskötaren :)

Anonym sa...

Ja vad kan man säga, det är trakigskt helt enkelt. Som "anonym" skriver så borde verkligen de arbetande inom barnomsorgen uppskattas högre. Det är trots allt där vi lämnar vårt dyrbaraste och det är där vi vill att våra barn ska ha det bra. Jag lämna Minna kl 6,30 och hämtar henne 16,15 och det är större delen av dagen hon är på dagis. Jag mår dåligt av tanken att kanske hon en dag kan bli glömd ute på gården tex. Jag önskar att regeringen och de som kan göra något åt saken, kan och ska göra något åt detta omgående. Detta är under all kritik....
Kram Corina :)

Anonym sa...

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om en massa saker som hänt på mina barns dagis under de 3 år som vi varit medlemmar där. Vi har våra barn på ett kooperativ här i Boden, eller rättare sagt en Ekonomisk förening nu när de slagit samman 2 kooperativ till ett gigantiskt Dagis med 64 barn och 15 anställda pedagoger! Det går alltså 6 barn per pedagog är det skrivet men eftersom det "bara" är 64 barn så ligger det på 4,2 barn per pedagog. Man kan ju tycka att det är jävligt konstigt då att det kan tappa bort 2st 2-åringar under en utflykt, eller att barn kan rymma från "skolgården" osv trots att de är överbemannade! Nu vill de dessutom att vi föräldrar ska skriva på ett papper där vi godkänner att barnen får vara ute SJÄLVA kortare stunder och de vill att man ska tillåta dagar då personalen har Planeringsdagar, att istället för att ta in vikarier så ska föräldrar jobba 4-10 timmar i barngrupp! Ni kanske inte tycker att det låter så farligt, men eftersom jag själv är förälder så kan jag säga att jag inte ens vet namnen på 15 av barnen som går på dagiset, hur kan de då anse att man ska ha kapaciteten att ta hand om en massa barn som man inte ens känner? En väninna till mig har sin dotter på samma dagis och hon är jättekänslig när det gäller hennes toalettbesök tex. hon vill inte att vem som helst ska torka henne i rumpan efter hon bajsat, här ska man helt plötsligt lämna ut henne till vuxna människor som hon kanske aldrig ens har träffat! Som vanligt så har alla incidenter som hänt på detta dagis aldrig uppmärksammats i media eftersom de är väldigt duktiga på att mörka saker som hänt eftersom de utåt sett har ett väldigt bra rykte om sig, men det känns som om man verkligen borde få upp ögonen på folk så de verkligen fattar hur det kan vara på vissa stälen! och JA, jag lägger ansvaret helt på PERSONALEN, det är ju trots allt DEM som har detta jobbet, som valt yrket och som har det yttersta ansvaret för våra barn under de timmar som de är på dagis. Spelar ingen roll om det är nedskärningar inom kommunen eller om man är trött, då får man kanske fundera på att BYTA JOBB! Som förälder måste man kunna känna sig trygg när man lämnar bort det allra käraste man har, istället för att gå å ha ont i magen å må dåligt för att man undrar om ens barn kommer glömmas bort, ramla å slå sig när de är ute själva å ingen ser, kanske missar mellisen för att ingen hör honom/henne ropa från toaletten att han/hon är klar eftersom personalen sitter å dokumenterar eller dricker kaffe nånstans!
Jag blir så förbannad när jag läser om flickan som glömdes å sedan hittades avsvimmad, för jag vet att det lika gärna hade kunnat vara våran förskola som det hade hänt på... men vad gör man när man ändå har barnen på Bodens "bästa" förskola? Vill inte ens tänka på hur de andra förskolorna/dagisen är!
Varför är det omöjligt idag att vara en "hemmamamma"? För det känns som att det är ensa sättet idag att få en trygg tillvara till sina barn... Får väl ta å vinna 137 miljoner på Lotto eller nåt!

Till ANONYM: Det spelar ingen roll om man är 2 personal på 15 barn eller om man är 4, det hänger ändå på personalen i slutändan hur bra eller dåligt de gör sitt jobb! -Det är barnen som är Viktigast!

Anonym sa...

oj, jag var så arg att jag snubblade på några tangenter så några ord blev felskrivna, men what the hell...

Anonym sa...

Till den arga mamman:
Jag skulle vilja se dig klara av 15barn på 2 personal. Du tycker ändå att det är mitt ansvar? Ingen kan klara av det. Så länge man inte är en maskin, det spelar ingen roll vilken utbildning man har. Men du och din man/fru kanske har 15 barn ihop hemma som ni tar hand om? Eftersom du verkar veta hur det är. 15 pedagoger som jobbar heltid med barnen kan jag aldrig tänka mig att det är?! Det är ju så man räknar ut antal barn per pedagog.. En del av deras förslag verkar ju direkt helt oacceptabla "vistas ute ensammma" verkar ju helt befängt. Gå ihop och ifrågasätt deras arbetssätt? Om det är så dåligt som du beskriver så måste det väl finnas över 120 missnöjda föräldrar?