Är vi svenskar eländes-älskande gnällspikar?

Alla andra bloggar har ju åtminstone nämnt melodifestivalen, så jag ska väl inte vara sämre. Jag har inte tittat mer än de sista två gångerna och igår fick jag klart för mig varför.
Jag förstår mig för det första inte på duell-upplägget alls. Jag får det bara till att det är orättvist. De lägger låtarna två och två och så tävlar de bara mot varandra. Och som de parar ihop dem verkar det misstänkt fördelaktigt för favoriterna. Förutom att det kanske var en liten skräll att BWO inte gick vidare ur första rundan, så bjöds det ju inga överraskningar direkt.

Och internationella juryns val? Vad sjutton är det? De väljer en låt som inte ens gick vidare bland de fem bästa i sin deltävling, som får åka gräddfil till Globen. Borde inte de övriga bidragen i andra chansen ha förtur?

Men det jag definitivt inte förstår om hur svenska folket röstar, även om det var väntat, handlar om sista duellen i första omgången igår. I ena ringhörnan har vi glada, poppiga, svängiga 60-tals klingande "I got U" med Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox och i andra hörnan står Caroline af Ugglas och gnäller "Snälla, snälla, snäääälla lämna mig inte" (ok, låten heter bara "Snälla, snälla"). Kanske är det min egen bitterhet som talar, eftersom "I got U" var min stora favorit - men jag förstår bara inte varför man väljer jämmer och elände framför svängit och glatt?

Ja ja, jag hoppas i vilket fall att "I got U" blir en radiodänga för det är en given sommarplåga och ett musikaliskt lyckopiller :-). Titta på videon genom att klicka här!

0 kommentarer: