Filmsommar 2009

Med vädret så som det varit har det blivit en hel del film i sommar. Idag var vi på bio och såg Harry Potter och halvblodsprinsen. Jag måste säga, som erkänt HP-fan som många gånger hävdat att Harry Potter filmerna är bland mina absoluta favoritfilmer, att jag blev lite besviken. Filmen var inte "urkass" som Carsten tyckte, men den höll inte i närheten samma klass som de övriga. De första 5 filmerna har varit ganska lika i upplägget. De följer alla Harry under ett läsår på Hogwarts och avslutas med en stor strid mellan Harry och någon av Lord Voldemorts underhuggare, som ju Harry naturligtvis vinner och alla är lättade och glada och tar sommarlov. Men Halvblodsprinsen var jämförbar med del två i Sagan om Ringen-triologin, en smått tradig transportsträcka utan någon ordentlig kulmen. Filmen slutar med ett sådant uppenbart upplägg inför nästa film (d v s den sista), att man känner sig ganska otillfredsställd och det jobbiga är att den inte heller riktigt fått mig att längta till nästa film.

2 kommentarer:

Carola sa...

Hej!
Jag har aldrig blivit inspererad av HP filmerna, så jag kan inte dela med mig om vad jag tycker om dem. Men brukar det inte vara så i filmvärlden att nummer 4 5 osv inte håller samma klass som de första filmerna? Hoppas att det är bra med barnen :) Har du båda barnen hemma nu eller har Ciaran åkt iväg igen? Hälsa familjen och ha det så bra!

Rebecca sa...

Tja, det är ju sällan de gör 4or och 5or av filmer överhuvudtaget, detta är ju dessutom 6an, men de bygger ju på Harry Potter-böckerna (7st) så det är ju inte som när de försöker mjölka så mycket de bara kan ur något koncept som råkade slå (Pirates of the Caribbean t ex). Men egentligen är det väl inte helt oväntat att näst sista filmen/boken blev sådan, det är ju upptakten till the grand finale så att säga.

Allt är bra med kidsen. Ciaran är hos morfar i stugan denna veckan och åker båt och fiskar. Hoppas allt är väl med er också! Kram!!