Semester!

Sista veckorna har det äntligen blivit lite mer semesterkänsla över vår långa ledighet. Det kan ju bero mycket på att vädret äntligen slog om och solen kom fram och att vi kom hemifrån på en 90 mil lång biltur tillsammans med Corina, Martin, Minna och Neimi. Först åkte vi härifrån upp till min mamma i skogen utanför Jönköping. Vi körde inte E4 hela vägen utan tog sightseeing turen genom Skåne och hakade på tråkiga E4an i Markaryd. När vi anlände runt 17-tiden väntade Ciaran, som hade varit i stugan med morfar veckan innan, och det blev en jättemysig semesterkväll med oplanerade aktiviteter. Först blev vi bjudna på middag i trädgården och sedan tog Martin med sig Minna och Ciaran på en roddtur på dammen innan det blev dags för mete. Carsten storfiskaren drog skickligt upp två abborrar; en till Martin att stoppa i en kräftbur över natten och en till katten. Det blev 6-7 kräftor för barnen att titta på, innan de släpptes tillbaka ut i ån. Vi hade ju ingen tid att koka dem utan tackade för oss och begav oss vidare ut på vägarna.

Storfiskaren

Frukost hemma hos mamma

Inne i Jönköping mötte vi upp familjen Helgesson och styrde kosan mot Skara.

Jag sa hela tiden att detta borde bli en tradition. Alla hade superkul, både barn och vuxna. Vi kom upp till Skara lite senare än beräknat, kring 13-14 tiden. Vi checkade in i våra campingstugor och fick entré biljetter och all inclusive armband av Carstens kompis Magnus, som råkar vara VD för Skara Sommarland. Med dessa fantastiska armband fick vi äta och dricka hur mycket vi ville, både inne i parken och på campingen. Det första vi gjorde när vi kom in i parken var att gå rakt till vattenlandet för att få lite svalka i värmen. Ciaran är ju lite av en badkruka (ok, det är en stor underdrift men i egenskap av mamma försöker jag ju vara lite snäll), men även han värmde upp så småning om och hade jättekul med pappa. Maximilian däremot visade sig vara precis raka motsatsen - ett riktigt blötdjur! Han älskade att bada och skrek i förtjusning när han fick vatten i ansiktet. Jag bestämde mig där och då att han och jag ska börja på babysim i höst.

Efter att vi fått kyla av oss och kände oss nöjda i vattanlandet så hann vi med en tur i nöjesparken innan stängning. Ciaran åkte trampebilar och radiobilar flera andra barnattraktioner och tillsammans med pappa åkte han berg- och dalbanan Gruvan och vågade sig till och med på att åka Valen, som är en flumride-liknande attraktion där man åker en liten flotte ner för ett jättevattenfall och blir översköljd med vatten.

På kvällen grillade vi korv utanför stugorna och vi vuxna satt uppe och pratade och skrattade och drack rödvin och öl till sena natten. Vi oroade oss lite för vad grannarna tyckte, men kände oss ändå ganska lugna gällande klagomål eftersom vi hade både VD:n Magnus, marknadschefen Lisa och försäljningschefen Challe vid bordet.

Dag två blev en heldag i parken med både bad och åkattraktioner. Vi spelade chokladhjul och vann lite godis till hemresan, såg en piratshow och åt tacobuffé.

Nöjda, glada och trötta lämnade vi Skara strax innan stängningsdax och körde mot Göteborg och kustvägen hem till Skåne. Vi stannade bara en gång och körde in på vår uppfart kl 22:10. Vi längtar redan efter nästa sommar och ett nytt besök på Skara Sommarland.

Puh! Vilket långt inlägg!